Choose Country

På legalaisering.se erbjuder vi en smidig tjänst för att hjälpa både privatpersoner och företag att beställa officiella dokument från olika myndigheter och länder. Oavsett om du behöver ett dokument för legalisering, översättning eller inlämning till en utländsk myndighet, så kan vi hantera hela processen åt dig.

Nedan hittar du en översikt över de vanligaste typerna av dokument vi kan beställa åt dig, inklusive vad de innebär, var de utfärdas och vad de vanligtvis används till:

Födelseattest (Birth Certificate)

Ett födelseattest är ett officiellt dokument som bekräftar en persons födelse, inklusive namn, födelsedatum, födelseplats samt föräldrars namn. I Sverige utfärdas det av Skatteverket. I andra länder kan det utfärdas av folkbokföringsmyndigheter eller inrikesdepartement.

I Sverige kallas ett födelseattest ofta för ”personbevis med födelseuppgifter” och utfärdas av Skatteverket. Det är ett dokument som innehåller information om en persons fullständiga namn, födelsedatum, födelseort, kön samt föräldrars namn och personnummer.

Födelseattesten kan begäras med eller utan föräldrars uppgifter, beroende på syftet. Den används ofta i internationella ärenden, exempelvis vid: ansökan om medborgarskap eller pass i annat land, registrering av födelse utomlands, familjeåterförening eller adoptionsprocesser och studier eller jobbansökningar internationellt.

För användning utomlands krävs det ofta att dokumentet kompletteras med apostille eller ambassadlegalisering, samt ibland en auktoriserad översättning till engelska, arabiska eller annat språk beroende på mottagarlandet.

Vigselbevis (Marriage Certificate)

Ett vigselbevis är ett officiellt dokument som intygar att två personer har ingått äktenskap. I Sverige utfärdas detta av Skatteverket efter att vigseln har registrerats i folkbokföringen. Det ges inte automatiskt ut vid vigseln, utan måste beställas separat av de gifta personerna. Oftast sker detta i form av ett personbevis som visar civilstånd, vigseldatum och information om den andra maken eller makan. I vissa internationella ärenden kan även ett särskilt internationellt vigselintyg krävas.

Ett vigselbevis innehåller båda parternas namn och personnummer, samt information om när och var vigseln ägde rum. Det visar även vem som förrättade vigseln och registrerar äktenskapets giltighet i svenska myndigheters register.

Detta dokument används ofta i samband med att man behöver registrera sitt äktenskap utomlands, exempelvis om en make eller maka ska ansöka om uppehållstillstånd eller visum. Det kan också krävas vid familjeåterförening, arvsärenden, försäkringsärenden eller om man ska byta namn eller uppdatera civilstånd i ett annat land.

Registreringsbevis för företag (Company Registration Certificate)

Ett registreringsbevis är ett officiellt dokument som visar att ett företag är registrerat hos Bolagsverket. Det innehåller grundläggande information om företaget, såsom organisationsnummer, företagsnamn, registreringsdatum, verksamhetsbeskrivning och styrelse. Registreringsbeviset används ofta vid affärstransaktioner, bankärenden eller när företaget behöver styrka sin existens i Sverige eller utomlands. På legalisering.se hjälper vi dig att beställa registreringsbevis samt ordna översättning, apostille eller legalisering vid behov.

Good Standing Certificate (Intyg om gott anseende för företag)

Ett Good Standing-intyg är ett officiellt dokument som bekräftar att ett företag är aktivt och uppfyller alla lagstadgade krav i det land där det är registrerat. Intyget visar att företaget inte har några utestående avgifter eller juridiska hinder, och används ofta vid internationella affärer, bankärenden eller företagsregistreringar utomlands.

I Sverige kan ett Good Standing-intyg endast utfärdas på engelska av Bolagsverket och skickas med post – det går inte att få det elektroniskt. På legalisering.se hjälper vi dig att beställa intyget, samt ordna översättning vid behov, apostille eller legalisering via ambassad.

Belastningsregisterutdrag / Intyg om icke-kriminalitet (Non-Criminal Record / Police Clearance)

Ett belastningsregisterutdrag är ett officiellt dokument från Polismyndigheten som visar om en person förekommer i det svenska belastningsregistret, alltså om personen har blivit dömd för brott. Det används ofta vid anställningar, visumansökningar, adoptioner eller volontärarbete utomlands.

I Sverige kan ett belastningsregisterutdrag endast utfärdas på papper och skickas med post – det är inte möjligt att få det elektroniskt. På legalisering.se hjälper vi dig att beställa utdraget, samt ordna översättning, apostille eller legalisering om det ska användas i ett annat land.

Beställ online

Beställning av Officiella Dokument

Servicenivå
Födelsebevis
500 kr
Personbevis
500 kr
Utdrag ur belastningsregistret
1500 kr
Vigselbevis
500 kr
Antal:
Ytterligare tjänster
Välj tilläggsalternativ för din beställning. Observera att det kan öka den totala beställningssumman.
Totalt (inkl. moms): 0 kr
Fortsätt till kassan

Notarisering

Föredrar du att träffas personligen? Besök vårt kontor i centrala Stockholm.
Öppet: 9-16, Mån-Fre
Centralt läge
Ingen bokning krävs
Kort och Swish-betalning
Behöver du snabbt och enkelt hantera apostille och legalisering av dina dokument?
Vår notarius publicus kan även hjälpa till med andra ärenden utöver apostille. Drop-in gäller även för detta, men beroende på ärendets omfattning, kan det ta lite längre tid än en apostille.
Kungsgatan 37
5:e våningen
111 56 Stockholm
(Hötorget, grön linje tunnelbanestation)
Visa vägbeskrivning
English